Najnowsze wpisy, strona 3


Spór o SWII – czy słuszny?
09 grudnia 2022, 21:09

 

Zwolennicy zauważyli dostosowanie Kościoła do potrzeb współczesnego świata, uznali również, że był zakończeniem etapu kontrreformacji, przejściem w stronę nowoczesności.

 

Krytycy zauważyli przyczynienie się zmian soborowych do wzrostu sekularyzacji, ateizacji i ogólne niepowodzenie ewangelizacji.

 

Inni tzw. Krytycy konserwatywni zarzucają nawet herezje modernizmu w obradach soborowych. Dopatrują się ukłonu w stronę protestantyzmu, duży wpływ masonerii, teorie antypapieskie. Moderniści dodatkowo krytykują Kościół za dyskryminowanie osób niepełnosprawnych.

 

Jednak faktem jest, czy wieloma faktami, że każda grupa społeczna znajdzie swoje miejsce w ramach wspólnoty chrześcijańskiej, wręcz przeciwnie do krytykujących stron, drzwi Kościoła otworzyły się na różnorodne potrzeby wiernych.

 

 

         Kościół w tajemnicy odkupienia

 

Kontekst polityczno-społeczny okresu soborowego...
08 grudnia 2022, 21:28

Lata 1962-1965 i obrady soborowe przypadają na czas odzyskiwania stabilizacji świata po II wojnie światowej. Rozwój nauki, techniki, mediów, medycyny, wojskowości czy astronomii wpływały na odzyskiwanie ludzkich możliwości, ale tracenie wiary i zaufania do wartości chrześcijańskich.

Zrozumiałą wydawał się troska Jana XXIII o odzyskiwanie autorytetu Kościoła po atakach na Piusa XII w kontekście II wojny światowej. Impuls do otwarcia się na dialog wewnętrzny Kościoła miał skupić uwagę na zjednoczeniu chrześcijańskich odłamów szczególnie po schizmie wschodniej i zachodniej.

Główne tematy poruszane podczas obrad odzwierciedlają utworzone wtedy dokumenty tematyczne Kościoła.  

Rezultatem obrad soborowych były trzy konstytucje dogmatyczne i jedna konstytucja duszpasterska:

   Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium ogłoszona przez Pawła VI 4 grudnia 1963;

   Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium ogłoszona przez Pawła VI 21 listopada 1964;

   Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum ogłoszona przez Pawła VI 18 listopada 1965;

   Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes ogłoszona przez Pawła VI 7 grudnia 1965.

Ojcowie soborowi wydali dziewięć dekretów:

  Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirifica

  Dekret o Kościołach wschodnich katolickich Orientalium ecclesiarum

  Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio

  Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus dominus

  Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego Perfectae caritatis

  Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius

  Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem

  Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus

  Dekret o posłudze i życiu kapłanów Presbyterorum ordinis

a także trzy deklaracje:

o   Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis

o   Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate

o   Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae

Dokumenty soborowe po raz pierwszy w historii Kościoła spisane zostały bez użycia formuły anathema sit („niech będzie wyklęty”).

 

Sobór Watykański II - dwudziesty pierwszy...
07 grudnia 2022, 20:45

 

Sobór Watykański II (Jan XXIII+Paweł VI)

 

Pomysłodawcą był Jan XXIII, zaś po jego śmierci kontynuował go Paweł VI.

Jan XXIII chciał krótko mówiąc uwspółcześnić, czyli ożywić Kościół. Skoro stał na Jego czele chciał może nie tyle nad nim panować, co świadomie troszczyć się o Jego kształt. Trudno jednak nie dostrzec bodźców, które reformowały podejście do Kościoła Piusa XII. Jego następca wyraźnie postawił na ożywienie relacji z Kolegium Kardynałów, zwiększając ich liczbę oraz inicjując ekumeniczne spotkania z odłączonymi od katolicyzmu chrześcijanami (wschód i zachód). Zmarł jednak za szybko, by rozwinąć dalsze cele, ale dał impuls do wymiany spostrzeżeń i wdrażania pomysłów kreujących się podczas soboru.

Paweł VI podobnie jak Pius XII w Miranda Prorsus (O środkach masowego przekazu)  otworzył się na media współczesne w Dekrecie o środkach społecznego przekazywania myśli (Inter mirifica ).

Paweł VI - planował rewizję kodeksu prawa kanonicznego i działanie na rzecz pokoju i jedności chrześcijan. 14 września 1963 rozpoczął sesję, w której ustalono dopuszczenie osób świeckich i ograniczono utajnienie obrad. Sesja została zamknięta 4 grudnia, a następnie Paweł VI promulgował Konstytucję o liturgii świętej i Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli. Rok później – 14 września 1964, w III części obrad papież dopuścił do obrad także kobiety (zakonnice i świeckie). Została ona poświęcona opracowaniu najważniejszego dokumentu soboru – Konstytucji Dogmatycznej o Kościele. Wydano ją już po zakończeniu sesji (21 listopada 1964), a oprócz niej, ukazały się także: Dekret o ekumenizmie i Dekret o Kościołach katolickich wschodnich. W tym samym czasie (wbrew Ojcom soborowym) ogłosił także Matkę Boską, Matką Kościoła. Ostatnia sesja soboru zakończyła się 8 grudnia 1965r. i wkrótce potem utworzono pierwsze komisje posoborowe.

Lumen gentium (łac. Światło narodów), pełna nazwa:  Światło wiary 

Konstytucja dogmatyczna o Kościele. (Konstytucja, czyli dokument teologiczny najwyższej rangi doktrynalnej uchwalony przez sobór watykański II i oficjalnie ogłoszony przez papieża Pawła VI 21 listopada 1964r.) Konstytucja, czerpiąc ze źródeł biblijnych i patrystycznych oraz z myśli wybitnych współczesnych teologów, na nowo ukazała najważniejsze wymiary tajemnicy Kościoła i jego posłannictwa.

Ideą przewodnią Konstytucji jest pojęcie Kościoła jako sakramentu, odniesione do wspólnoty Kościoła tak samo jak do siedmiu sakramentów – jak je rozumieli Augustyn z Hippony w Państwie Bożym X,5.2 i Tomasz z Akwinu w Sumie III, q60.

           W 1966 roku Paweł VI chciał przyjechać do Częstochowy na uroczystości Millenium Chrztu Polski. Władze komunistyczne jednak nie wyraziły zgody na jego przyjazd. Po zawarciu przez Polskę i RFN w roku 1970 układu pokojowego Paweł VI wydał w 1972 r. bullę Episcoporum Poloniae coetus, która porządkowała strukturę Kościoła katolickiego w Polsce po II wojnie światowej. Papież nawiązał także poprawne stosunki z ZSRR i jego przywódcą Nikitą Chruszczowem, dzięki czemu zmieniła się polityka Kościoła wobec państw bloku wschodniego. 

       Takie działania poprzednich papieży dają do myślenia nie tylko współczesnym politykom. Trwające nieporozumienia pomiędzy wladzami napiętrzają się wrogością i łagodnieją porozumieniem, w zależności od intensywności trwającego dialogu. 

 

 

Wpis 2022-12-06, 20:47
06 grudnia 2022, 20:48

garstka faktów...

Paweł VI właśc. Giovanni Battista Enrico...
06 grudnia 2022, 20:27

                                                                     

Paweł VI kontynuował założenia SWII i Jana XXIII. 24 marca 1966 r. spotkał się z arcybiskupem Canterbury Michaelem Ramseyem. W 1977 r. odbyło się ponowne spotkanie z prymasem całej Anglii – Donaldem Cogganem, gdzie podjęto wspólne wysiłki na rzecz przywrócenia jedności. Większe znaczenia miały jednak spotkania z prawosławnym patriarchą Konstantynopola Atenagorasem, w 1964 r. w Jerozolimie, i dwa w 1967 roku – w Stambule i Rzymie. Efektem tych spotkań było wzajemne cofnięcie ekskomunik, które spowodowały schizmę wschodnią w 1054 roku.

Dokonał beatyfikacji Maksymiliana Kolbego i Marii Ledóchowskiej. Wbrew żądaniom anglikanów, ogłosił świętymi czterdziestu męczenników Anglii i Walii. Ponadto nadał tytuł doktora Kościoła Katarzynie ze Sieny i Teresie z Ávili, które stały się pierwszymi kobietami, noszącymi tę godność. 

W 1975 roku Paweł VI obchodził Rok Jubileuszowy – pod hasłem „Pojednanie, odnowa, pokój”.

Encykliki

Ecclesiam suam (6 sierpnia 1964) – drogi współczesnego Kościoła przy pełnieniu swojej misji;

Mense maio (29 kwietnia 1965) – o wojnie i pokoju;

Mysterium fidei (3 września 1965) – o kulcie i doktrynie Eucharystii;

Christi Matri Rosari (15 września 1966) – o kulcie maryjnym;

Populorum progressio (26 marca 1967) – o popieraniu rozwoju ludów;

Sacerdotalis caelibatus (25 czerwca 1967) – o celibacie kapłańskim;

Humanae vitae (29 lipca 1968) – o obronie życia poczętego. Odrzucał stosowanie środków antykoncepcyjnych i aborcję. Uznał za niezgodne z nauką katolicką związki pozamałżeńskie i kontakty homoseksualne; masturbację uważał za ciężki grzech. Encyklika ta spotkała się z ostrą krytyką anglikanów i w konsekwencji Konferencja Biskupów Anglikańskich odrzuciła ją 6 sierpnia 1968r. W deklaracji Persona Humana za dopuszczalne uznał jedynie współżycie w małżeństwie. Kategorycznie odrzucił postulaty żądające zniesienia celibatu i wprowadzenia kapłaństwa kobiet.