Lata 1962-1965 i obrady soborowe przypadają na czas odzyskiwania stabilizacji świata po II wojnie światowej. Rozwój nauki, techniki, mediów, medycyny, wojskowości czy astronomii wpływały na odzyskiwanie ludzkich możliwości, ale tracenie wiary i zaufania do wartości chrześcijańskich.
Zrozumiałą wydawał się troska Jana XXIII o odzyskiwanie autorytetu Kościoła po atakach na Piusa XII w kontekście II wojny światowej. Impuls do otwarcia się na dialog wewnętrzny Kościoła miał skupić uwagę na zjednoczeniu chrześcijańskich odłamów szczególnie po schizmie wschodniej i zachodniej.
Główne tematy poruszane podczas obrad odzwierciedlają utworzone wtedy dokumenty tematyczne Kościoła.
Rezultatem obrad soborowych były trzy konstytucje dogmatyczne i jedna konstytucja duszpasterska:
• Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium ogłoszona przez Pawła VI 4 grudnia 1963;
• Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium ogłoszona przez Pawła VI 21 listopada 1964;
• Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum ogłoszona przez Pawła VI 18 listopada 1965;
• Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes ogłoszona przez Pawła VI 7 grudnia 1965.
Ojcowie soborowi wydali dziewięć dekretów:
Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirifica
Dekret o Kościołach wschodnich katolickich Orientalium ecclesiarum
Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio
Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus dominus
Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego Perfectae caritatis
Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius
Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem
Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus
Dekret o posłudze i życiu kapłanów Presbyterorum ordinis
a także trzy deklaracje:
o Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis
o Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate
o Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae
Dokumenty soborowe po raz pierwszy w historii Kościoła spisane zostały bez użycia formuły anathema sit („niech będzie wyklęty”).