06 grudnia 2022, 20:48
garstka faktów...
Celem bloga jest zmierzenie się z różnymi interpretacjami krążącymi wokół sensu, celu i efektu SWII. Dla pogłębienia własnej wiedzy oraz odparcia argumentów zwolenników tradycjonalizmu przedsoborowego oraz wobec odłamów protestantyzmu, zamieszczane treści obejmą przegląd skrótowy nauczania papieży: od Piusa XII, obecne tendencje i głosy społeczne kościoła po głos sumienia indywidualnego i głos Jezusa do nas dziś. Wątek trudny, ale ciekawy i wciągający.
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
28 | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 |
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 |
garstka faktów...
Paweł VI kontynuował założenia SWII i Jana XXIII. 24 marca 1966 r. spotkał się z arcybiskupem Canterbury Michaelem Ramseyem. W 1977 r. odbyło się ponowne spotkanie z prymasem całej Anglii – Donaldem Cogganem, gdzie podjęto wspólne wysiłki na rzecz przywrócenia jedności. Większe znaczenia miały jednak spotkania z prawosławnym patriarchą Konstantynopola Atenagorasem, w 1964 r. w Jerozolimie, i dwa w 1967 roku – w Stambule i Rzymie. Efektem tych spotkań było wzajemne cofnięcie ekskomunik, które spowodowały schizmę wschodnią w 1054 roku.
Dokonał beatyfikacji Maksymiliana Kolbego i Marii Ledóchowskiej. Wbrew żądaniom anglikanów, ogłosił świętymi czterdziestu męczenników Anglii i Walii. Ponadto nadał tytuł doktora Kościoła Katarzynie ze Sieny i Teresie z Ávili, które stały się pierwszymi kobietami, noszącymi tę godność.
W 1975 roku Paweł VI obchodził Rok Jubileuszowy – pod hasłem „Pojednanie, odnowa, pokój”.
Encykliki
Ecclesiam suam (6 sierpnia 1964) – drogi współczesnego Kościoła przy pełnieniu swojej misji;
Mense maio (29 kwietnia 1965) – o wojnie i pokoju;
Mysterium fidei (3 września 1965) – o kulcie i doktrynie Eucharystii;
Christi Matri Rosari (15 września 1966) – o kulcie maryjnym;
Populorum progressio (26 marca 1967) – o popieraniu rozwoju ludów;
Sacerdotalis caelibatus (25 czerwca 1967) – o celibacie kapłańskim;
Humanae vitae (29 lipca 1968) – o obronie życia poczętego. Odrzucał stosowanie środków antykoncepcyjnych i aborcję. Uznał za niezgodne z nauką katolicką związki pozamałżeńskie i kontakty homoseksualne; masturbację uważał za ciężki grzech. Encyklika ta spotkała się z ostrą krytyką anglikanów i w konsekwencji Konferencja Biskupów Anglikańskich odrzuciła ją 6 sierpnia 1968r. W deklaracji Persona Humana za dopuszczalne uznał jedynie współżycie w małżeństwie. Kategorycznie odrzucił postulaty żądające zniesienia celibatu i wprowadzenia kapłaństwa kobiet.